Facebook Twitter Google Plus LinkedIn YouTube
25
Mar

B12- टिंगू स्क्रिप्ट आणि स्टोरीबोर्ड- भाग 1

या भागात मी तुम्हाला आपल्या टिंगूच्या शॉर्ट-फिल्मची खरीखुरी स्क्रिप्ट दाखवणार आहे. ही संपूर्ण स्क्रिप्ट खूप मोठी असल्यामुळे, ती आपण तीन भागात बघणार आहोत. ही स्क्रिप्ट वाचताना तिच्या लिहिण्याच्या आणि मांडण्याच्या पद्धतीकडे नक्की लक्ष द्या. कारण स्क्रिप्टमध्ये अगदी छोट्या-छोट्या गोष्टींनाही खूप महत्व असतं. उदाहरण घ्यायचं झालं तर, नवीन paragraph कधी करायचा, text डाव्या बाजूला align करायची की मध्ये. अशा अनेक बाबतीत स्क्रिप्टचे काही ठोकताळे असतात. मी स्क्रिप्ट लिहिताना अशाच काही पद्धतीचा आधार घेतला आहे.

Q: मी या पद्धतीकडे लक्षं ठेवीन.

हो, पण लिहिण्याची पद्धत किंवा Formatting पेक्षाही कथा कशी मांडली जातीये आणि कशी उलगडत जातीये याला स्क्रिप्टमध्ये खूपच महत्व असतं. स्क्रिप्टचं प्रकरणच काही वेगळं असतं. साधारणपणे स्क्रिप्ट या खूप क्लिष्ट वाटतात आणि असतातही. म्हणुन तर स्टोरी-बोर्डची गरज पडते. स्टोरीबोर्ड मध्ये स्क्रिप्टचे जवळपास सगळे फायदे असतात पण स्टोरीबोर्ड हे स्क्रिप्ट पेक्षा खूप काही सांगून जातात. तांत्रिक दृष्ट्या स्क्रिप्ट जरी महत्वाची असली तरी स्टोरीबोर्ड आपल्याला जास्तं पटकन समजतो. त्यामुळे मी तुम्हाला स्क्रिप्ट आणि स्टोरी-बोर्ड दोन्ही एकत्र दाखवणार आहे. शिवाय या भागाच्या शेवटी मी स्क्रिप्टची डाउनलोड लिंक सुद्धा देणार आहे.

स्टोरिबोर्ड मधली इथे दिसणारी चित्रं आपल्या अद्वैत स्टुडिओज मधल्या नितेश नावाच्या आर्टिस्टनी अगदी झटपट काढली आहेत. या चित्रांमुळे आपल्या सगळ्यांना पूर्ण फिल्म डोळ्यासमोर येण्यासाठी खूप मदत होईल. आता आपण आपल्या टिंगू शॉर्ट-फिल्मचा पहिला ACT बघू. पहिल्या भागात आपण आपल्या प्रेक्षकांना आपल्या कथेतल्या पात्रांची आणि एकंदर वातावरणाची ओळख होईल. रुबिक्स क्यूब दिसल्यामुळे टिंगूच्या रोजच्या दिनक्रमात झालेला बदल दिसेल.

“The Adventures of Tingu”
Script V2.3 Act 1

[A10-ROOM-INTRO]

A11-ROOM-EST
        Starts with blank screen, BG is Black / Dark blue.
The title text appears – ‘The Adventures of Tingu’. The text is White / light pale yellow and the word Tingu is primarily in size and focus. The font of the text is such that the dot on the ‘i’ is perfectly a circle.
The letters from the text starts disappearing one by one, outer to inner, except the dot above ‘i’. The dot transforms to be a moon crescent, within few seconds. And some stars appears slowly to reveal a sky and moon view.
        Sounds: of Crickets as in night.

A11- टिंगूचं टायटल

टिंगूचं टायटल

A20- सीन असा दिसेल

सीन असा दिसेल

Camera moves backward and passes through a window frame.
Camera slowly enters the study room through its window. Moon is scaling up in size to be viewed bigger through window.
        Sounds: Cricket sound slowly dims. wind / curtain flapping.
        LongShot of tingu’s study room <2 Ht=1.7m
Night lights are on. Larger moon crescent is visible through the window. Window curtains moving slowly. Besides the window, there is a study table. Many objects are lying on the study table. A table lamp, books, pen stand, alarm clock etc. are visible. One wall mounted soft-board partly visible. Also one book shelf is partly visible.
        Sounds: Clock ticking sound at BG.

A12-INTRO-RACK
        LongShot of rack <2 Ht=1.5m, camera slightly moving in.
Books and other things visible in the rack.

A13-INTRO-BOARD
        MediumCloseUp of soft board <12.5 Ht=1m, slightly moving in.
Paper cuttings, time table, film posters etc. and other things are pinned on it. A Photo of the kid is visible. Some names and cartoons drawn on it. Few extra pins and sketch pens and pencils are in the base stand on the board.

A21- कपाटं

कपाटं

A22- सॉफ़्ट्बोर्ड

सॉफ़्ट्बोर्ड

A14-INTRO-POT
        CloseUp of Flower pot <11.5 Ht=below window, moving in.
Curtain and flowers in the pot are waving due to breeze and wind. Moon light shadows on window frame, walls and study table also moving.
        Sounds: Clock sound slightly more prominent.

A23- फ़्लॉवरपॉट

फ़्लॉवरपॉट

[A20-ALARM]

A21-INTRO-TINGU
        MediumCloseUp of Tingu <9.5, Ht= near table.
The tingu is sleeping with kid like posture i.e. sleeping on the stomach. Motion of breathing, (inhale and exhale). The bulb in the lamp is off.
        Sounds: Breathing, Snoring. Clock prominent now.

A24- टिंगू झोपलेला आहे

टिंगू झोपलेला आहे

A22-ALARM-FIRE
        CloseUp of clock <10.5, Ht= Above clock, Slowly moving Close.
The hands are ticking. Clock showing 09:59 pm time.
        Sounds: The clock ticking sound is loud.
        Camera continues to ExtremeCloseUp to the clock hands.
Clock hand moves to show 10:00pm. Immediately the alarm starts ringing, the clock starts vibrating.
        Sound: ticking ends and loud alarm rings.

A31- अचानक गजर होतो

अचानक गजर होतो

A23-VIBRATE
        LongShot of tingu’s study room <2 Ht=1.7m (similar to A11)
The clock continues jumping, vibrating and rotating nearby its position.
        Sounds: Alarm with clock vibration and table hit.

[A30-WAKE-UP]

A31-ALARM-KILL
        CloseUp of Clock <2 Ht= Above clock
Clock is vibrating. Suddenly Alarm is stopped. Tingu in stretched pose, is railing on the clock button. Remains in that pose for a while. Tingu relaxes and breaths out as the alarm is off, still in the stretched pose.

A41- टिंगू खडबडून जागा होतो

टिंगू खडबडून जागा होतो

A43- relax होतो

Tingu relax होतो

A32-WAKE-UP
        LongShot of Tingu <12.5 Ht=Just above Tingu. Contd. from above.
Tingu rises up from the stretched pose. Tingu yawns (inverted C arc). After yawning he will keep looking towards clock. Tingu nods his head. The light in the Tingu’s head turns on. He is fresh now. Tingu starts looking here and there to observes things around him.

A51- आळस देतो

आळस देतो

A52- इकडेतिकडे बघतो

इकडेतिकडे बघतो

A33-CUBE-FOUND
        PointOfView of Tingu.
Clock in focus with headlight on. Clock is ticking and showing 10:02pm. POV camera looks here and there and notices one strange object. (Rubick’s cube). Camera first passes over the object but then snaps back to focus it.

A53a- पुन्हा घड्याळाकडे बघताना

पुन्हा घड्याळाकडे बघताना

A53b- अचानक नवीन वस्तू दिसते

अचानक नवीन वस्तू दिसते

 

 

संपूर्ण script ची ‘डाउनलोड लिंक
पुढच्या भागात आपण स्क्रिप्टचा भाग 2 बघू.

 

< Back

Index

Next >

Posted by Mahesh Deshpande

Director at Advaita Studios Pvt. Ltd. Having wide career experience in Design, 3d graphics and animation, since 1998. Actively involved in various 3d graphics programs and training.